Model AIDA w Content Marketingu

Wartościowy tekst to narzędzie od lat stosowane przez specjalistów zajmujących się promocją firm. Język ma zdolności perswazyjne i odpowiednio użyty, może skłonić do podjęcia akcji przez odbiorcę. Żeby przygotować skuteczny content marketing, należy jednak umiejętnie posługiwać się słowem. Zobacz, jak pomaga model AIDA.

Tworzenie treści musi być przemyślane

Zdaj sobie sprawę, że tworzenie treści, która ma wywrzeć wpływ, nie może opierać się jedynie na perfekcji językowej. Równie ważny, a zdaniem wielu fachowców nawet istotniejszy jest odpowiedni podział artykułu, stosowanie pewnego schematu. Autor musi też umiejętnie poruszać się między perswazją a naturalnością oraz swobodą wypowiedzi i jednocześnie sprytnie stosować zasady SEO.

Nadmierna reklama może zniechęcić. Dlatego dobrze jest działać wg. modelu AIDA, który podpowiada, jak budować teksty. Na czym on polega?

Marketing treści – 4 wytyczne perfekcyjnego komunikatu

Przy pisaniu artykułów nie może być nic gorszego od przypadkowego postępowania. Nawet jeśli wpis będzie zawierał wszystkie istotne informacje wyczerpujące temat, a nie będzie miał odpowiedniej konstrukcji, może nie odnieść zakładanego celu. Najpewniej wiele osób nawet go nie przeczyta. Z tego powodu, tworząc content marketing warto przestrzegać schematu AIDA.

Jest to skrót od pierwszych liter ang. słów: attention, interest, deisre, action.

Attention – zwróć uwagę

Na początku należy zadbać o to, by zwrócić uwagę odbiorcy. Marketing treści (zarówno teksty, jak i podcasty czy infografiki) będzie skuteczny, gdy przyciągnie wzrok. Stosuj chwytliwe (nawet szokujące, ale w granicach zdrowego rozsądku, unikaj clickbitów) tytuły, sprytną grę językową, atrakcyjne miniaturki do filmów na YT itd. Pomocne będzie wszystko, co wyróżni materiał spośród innych. Pamiętaj o formatowaniu pod SEO, pozwól, by treść była widoczna w sieci.

Interest – rozbudź zainteresowanie

Przyciągnąłeś wzrok, teraz zadbaj o wzbudzenie zainteresowania, zaskocz odbiorcę czymś ciekawym, spraw, żeby chciał zapoznać się z przygotowanym materiałem. Bądź zwięzły, nie przedłużaj, pozostaw niedosyt.

Desire – wskaż korzyści

Teraz Twoim zadaniem będzie wykreowanie pożądania w świadomości klienta (np. chęci posiadania promowanego produktu). Posługuj się językiem korzyści, ale zachowaj umiar, nie przesadź z wychwalaniem, by nie stracić wiarygodności.

Action – namów do działania

W ostatniej części artykułu wezwij do akcji (CTA). Zamieść zwroty typu „sprawdź ofertę”, „zobacz, co możesz zyskać”, „zamów i ciesz się” itp.

Działaj wg. modelu AIDA

Jeśli tworzysz marketing treści i chcesz, by content był przekonujący, postępuj zgodnie z założeniami sprawdzonego modelu AIDA. Dzięki jego regułom napiszesz nie tylko wartościowy, ale też perswazyjny tekst, który pomoże zwiększyć sprzedaż. Zawsze jednak miej na uwadze, by zachować umiar, nie przesadzaj z perswazyjnymi zwrotami.